søndag 20. september 2009

Kildebruk!

Ingen av oppgavene var direkte vanskelige, men blokksitatet var mest ”nytt”. Oppgave 5 var kanskje litt vanskelig å utføre ”på kommando”, men når man skriver en tekst kommer dette som oftest av seg selv, uten at man legger merke til det.

Alle kildetypene er pålitelige kilder, så lenge man refererer riktig, men i indirekte sitat kan det være vanskelig å vise hva man har tatt fra en kilde, og hva man kan fra før av.

Jeg fant ut av hvordan man kan enkelt legge til fotnoter i Word, ellers var det meste kjent stoff som vi har lært om før. Direkte sitat, indirekte sitat og blokksitat.
Det er viktig at arbeidet med kilder blir gjort grundig, og nøyaktig – for å unngå plagiat. Kildebruken er til stor hjelp for lærere, for å kunne se hva eleven har brukt av resurser og hjelpemidler. Et problem med kildebruk er at det kan være vanskelig å referere alt hele tiden, og i skolesammenheng har lærere forskjellige syn på hva, og hvor mye kilder som skal oppgis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar